vrijdag 7 november 2008

Thea Kroese



Gisteravond was Thea Kroese te gast in de bibliotheek Wierden.
Ze gaf een lezing in het dialect. Zoals jullie misschien wel weten ben ik geboren in Utrecht dus ik dacht dat ik toch wel moeite zou hebben met het dialect. Maar ik heb het bijna allemaal kunnen verstaan en begrepen hihi. Vond het een hele geslaagde avond. Ze vertelde over de twentse taal en de achtergronden van bepaalde uitdrukkingen. Nou, ik kan je vertellen dat wij veel geleerd hebben en dat wij gelachen hebben.
Wisten jullie bijvoorbeeld dat als er vroeger een baby gedoopt werd dat er dan een appelboom (of perenboom bij een meisje) geplant werd in de tuin bovenop de nageboorte? Ik wist dat dus niet. En zoals een mevrouw in het publiek al zei dan hebben ze toch wel snel een bos achter het huis, want vroeger werden er veel meer kinderen in 1 gezin geboren.
En zo waren er meer wetenswaardigheden hihi.

Al met al een geslaagde avond.

4 opmerkingen:

Hetty Odenthal zei

Ha Koetje,

Helemaal mee eens. Zet vandaag of morgen mijn foto's op mijn blog en zal ook naar jouw blog verwijzen.

En ga je nog aan de boerenjongs?

Doei van Spinseltje

Unknown zei

Hallo Ria,

Dat er een appel- of peerenboom geplant werd heb ik ook nog nooit gehoord. Ik ben nog wel geboren en getogen in Twente. Zo zie je maar dat zo'n avond toch heel gezellig en ook informatief kan zijn.

Groetjes Ans

koetje zei

hai spinseltje,

leuk dat je weer reageert hihi.
en boerenjongs.......nou nee bij ons geen jong spul meer hihi.
ik lust het geen eens

doei doei
boe boe

koetje zei

ja Ans, wij hebben heel wat geleerd over Twente.
Was echt heel gezellig.
Ik heb nog wel meer dingen opgeschreven en zal je dat wel een x laten zien.

Ook voor jou nog een fijn weekend.

Groetjes Ria